Rozetto |
|
|
|
Dołączył: 21 Paź 2007 |
Posty: 725 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź - Górna (GP2) Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
"Łódź" pod Strykowem: tam A1 i A2 połączą się węzłem.
Będzie to jedno z najbardziej ruchliwych miejsc w Polsce. - Przejeżdżać ma tędy 130 tys. pojazdów na dobę - mówił Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, kiedy wczoraj podpisywał umowę z wykonawcą. Na drugim co do wielkości skrzyżowaniu autostrad w kraju A1 (północ - południe) połączy się z A2 (wschód - zachód).
Przetarg, który trwał od roku, wygrał Budimex. Wykona węzeł za 307,56 mln zł. Kontrakt obejmuje także budowę pięciokilometrowego odcinka A1 oraz dwukilometrowego fragmentu A2. Wykonawca ma też postawić oświetlenie, zbudować system łączności i wybudować garaż dla aut komisariatu policji autostradowej. Teren budowy zostanie przekazany firmie w ciągu 30 dni. Prace rozpoczną się za miesiąc i potrwają do grudnia 2011 roku
Jak już pisaliśmy, skrzyżowanie autostrad początkowo miało być mniejsze. W trakcie budowy obwodnicy Strykowa kolejny raz zbadano przewidywany ruch aut i okazało się, że nowe prognozy zapowiadają dużo większy ruch, niż pierwotnie sądzili specjaliści. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ostatniej chwili zdecydowała się zmienić projekt. Teraz ma powstać nieporównanie bardziej skomplikowane skrzyżowanie, na które złoży się 10 wiaduktów (w tym jeden podwieszany), osiem łącznic, 23 przepusty (m.in. przejścia dla zwierząt, przejazdy dla rolników), także drogi dojazdowe i zjazdy. Będzie niewiele mniejsze od oddanego niedawno węzła autostrad A1 i A4 w Sośnicy (17 mostów).
Najpierw zostanie zdjęta żyzna warstwa ziemi, a następnie rozpocznie się budowa nasypów. - Jest bardzo mało czasu. Węzeł ma powstać w 17 miesięcy. Musimy rozpocząć prace jak najszybciej - mówi Dariusz Blocher, prezes firmy Budimex. - Mamy już przygotowane miejsce pod zaplecze oraz wybranego kierownika robót. Mieszka w Strykowie, więc dodatkowo będzie spoczywała na nim presja mieszkańców.
Do realizacji inwestycji zostanie wykorzystanych ok. 240 tys. ton mas bitumicznych, 6 tys. ton stali zbrojeniowej i 56 tys. metrów sześciennych betonu.
Część tej inwestycji już istnieje. W ubiegłym roku zakończono budowę by-passa Strykowa, który połączył istniejącą autostradę z drogą krajową nr 14 w kierunku Łowicza i Warszawy. Powstał po protestach mieszkańców, którzy od czasu otwarcia A2 Stryków - Konin skarżyli się na gigantyczne korki, kłęby spalin i paraliż miasta. Obwodnica ta będzie jednym z elementów skrzyżowania.
Budowa węzła ma zakończyć się w listopadzie 2011 r. Na razie nosi on roboczą nazwę "Stryków I". Po zakończeniu prac nazwa zostanie zmieniona na "Łódź". Ma to ułatwić podróżnym orientację w terenie.
Po wybudowaniu skrzyżowania nie będzie można z niego korzystać, bo budowa autostrady A2 z Łodzi do podwarszawskiej Konotopy ma zakończyć się dopiero w maju 2012 r. Podobnie jak trasa ze Strykowa do Torunia. Znacznie dłużej trzeba będzie poczekać na połączenie z południem kraju. Odcinek od Strykowa do Tuszyna będzie gotowy najwcześniej w 2013 r.
Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź[/b] |
|